České radiokomunikace – odpovědi na otázky ankety Trendy v oblasti datových center

tepla_ulicka_rittal


Na otázky v anketě Trendy v oblasti datových center nám odpověděl…

 Martin Souček, manažer datových center, České Radiokomunikacemartin-souek-ra-2-760x455


Jaký je v současné době trend, pokud jde o zájem zákazníků o služby datových center?

V posledních letech na trhu vykrystalizovaly základní dvě skupiny zákazníků. Do první patří ti, kteří už mají zkušenosti s datovými centry a z nějakého důvodu hledají nového poskytovatele. V druhé skupině jsou společnosti, které buď migrují své technologie do komerčních datových center, nebo chtějí vybudovat záložní řešení v jiné lokalitě. Běžné jsou poptávky v jednotkách racků. Zájem v poslední době roste o dělené racky jako vhodné řešení pro menší společnosti budující disaster recovery řešení. Poptávky v desítkách racků jsou spíše výjimečné a v řádu jednotek ročně.

Budou do budoucna převažovat datová centra poskytující prostor pro umístění hardware (kolokační) nebo se z nich stanou spíše poskytovatelé služeb, nabízejících infrastrukturu jako službu?

Podle nezávislých studií i naší vlastní zkušenosti bude i v budoucnu místo pro oba druhy služeb. V budoucnu lze očekávat rostoucí poměr IaaS na úkor pronájmu prostor. Většina významných poskytovatelů proto poskytuje také služby IaaS, které mají oproti datovým centrům větší dynamiku rozvoje. Pronájem prostor bude stále zajímavý primárně pro společnosti se specifickými požadavky na konkrétní technická řešení, kterým cloud vyhovuje pouze omezeně. V průběhu času menší zákazníci datových center migrují do cloudových nebo hybridních řešení.

 

Jakým směrem se plánujete vydat vy?

ČRa patří mezi poskytovatele nabízející jak datová centra, tak IaaS (infrastrukturu jako službu). Rozšiřujeme oba druhy služeb.

Jak mění trh datových center nástup cloudových technologií? Má rostoucí zájem o cloud nějaký vliv?

Řada menších zákazníků datových center postupem času migruje částečně nebo zcela do cloudu. Ten navíc mohou využívat i jako záložní platformu v rámci disaster recovery řešení.

Lze říci, jaká firma je příliš malá nebo naopak příliš velká pro využití služeb vašeho datového centra?

Měřítkem velikosti je primárně množství technologií, které k nám chce daná společnost umístit. Nabízíme služby pro společnosti s požadavkem na umístění několika serverů a switche (1/4 racku) až po firmy poptávající desítky racků. Mluvím-li o menším zákazníkovi migrujícím do cloudu, mám na mysli typicky zákazníka do velikosti jednoho racku.

Jaká je hranice, kdy se firmě vyplatí vybudovat si vlastní datové centrum?

Hranici bych nepoměřoval množstvím technologií, ale požadavkem na dostupnost systémů, které na nich běží. Pokud má firma problém s možnou nedostupností systémů v řádu hodin nebo desítek minut, pak jsou investice a provozní náklady na zajištění takovéto kvality (vč. záložního napájení a konektivity + provoz 24×7) vyšší než pronájem kapacity datového centra se školeným personálem a prověřenou kvalitou.

Zaniknou do budoucna on-site servery a přesune se vše do datových center?

Nemyslím si to. Poměr ve prospěch datových center a cloudu se ale určitě zvýší ještě více, než je tomu v současnosti.

Autor: Petr Smolník, Šéfredaktor

Share Button

Přidej komentář jako první k "České radiokomunikace – odpovědi na otázky ankety Trendy v oblasti datových center"

Zanechte komentář